یکی ازمشکلاتی که هنگام لیسه گیری رخ می دهد اختلاف رنگی است که میان بدنه خودروومکانی که به روش لیسه رنگ شده است به وجود می آید.اما این نگرانی درکارا به لطف وجود متخصصین رنگسازی و لیسه گیری وجود ندارد.
به منظور رفع خراش های عمیق بدنه خودرو از روش لیسه گیری استفاده می شود.
پوسته بدنه تمام خودروها از سه فلز تشکیل شده است. شدت و عمق خراش های ایجاد شده می تواند لایه های مختلفی از بدمه خودرو را درگیر کند. زمانی که تنها لایه اول دچار خراش و آسیب شود به آن خراش سطحی می گوییم واین نوع خراش با پولیش کاری از بین خواهد رفتو اگر خراش به لایه های دوم و سوم نفوذ کند، خراش عمیق به شمار می رود. لیسه گیری خودرو برای رفع این نوع خراشها بسیار مناسب است.
برای انجام این کار، متخصص لیسهگیری خودرو نقاط آسیب دیده را با استفاده از شویندههای مخصوص به طور کامل تمیز میکند، بعد آن نقاط را در مقابل نور فرا بنفش یا نور خورشید قرار میدهد. در مرحله بعد با توجه به رنگ خودرو عمل بتونه کاری و رنگ خودرو را انجام میدهد و نقاط فرو رفته بدنه خودرو را با رنگ جامد یا رنگ خشک پر میکند.
بعد از اینکه رنگ به طور کامل توسط بدنه خودرو جذب شد عمل لیسهگیری آغاز میشود و در آخر بعد از خشک شدن بتونه یا رنگ، اضافات رنگ را برمیدارند. به این کار، که با استفاده از لیسک انجام میشود و شامل برداشتن اضافات رنگ به منظور یکدست کردن بدنه خودرو میباشد لیسهگیری خودرو میگویند.
🔸اول نقاط آسیبدیده توسط متخصص تشخیص داده شده وشناسایی میشوند.
🔸بعد با استفاده از شویندههای مخصوص لیسهکشی نقاط را بهخوبی تمیز میکنند.
🔸در این مرحله بدنه خودرو را در معرض نور خورشید و نور فرابنفش قرار میدهند تا وسعت و عمق خراش کاملا مشخص و معلوم شوند.
🔸سپس با در نظر گرفتن کد رنگ خودرو، با رنگ خشک یا جامد محل خراش را پر میشود. در همین مرحله عمل بتونهکاری در صورت نیاز انجام میشود.
🔸پس از خشک شدن بتونه و رنگ و جذب شدن رنگ ، عملیات لیسه گیری آغاز میشود.
🔸با استفاده از لیسههای نرم و مخصوص، قسمتهای اضافی برداشته میشود. در واقع به عمل برطرف کردن اضافات رنگ و صافکاری آن لیسه گیری خودرو میگویند.
🔸درآخر عمل پولیشکاری و واکس بدنه صورت میگیرد.
بهترین زمان برای لیسه گیری، بعد از تصادف یا وقوع حادثه میباشد، چون ممکن است با گذشت زمان و بر اثر عوامل گوناگون مانند نور آفتاب، آسیب وارد شده به بدنه خودرو افزایش یابد. همچین چون هنوز رنگ بدنه خودرو سالمه و کامل نریخته است.
🔹بعد از تمام شدن عملیات، قلم گیری بهراحتی قابل تشخیص است ولی لیسه گیری رنگ ماشین، خط و خش تقریبا دیگر قابل مشاهده نیست.
🔹فرآیند لیسه گیری معمولا زمانبر است ولی قلم گیری خیلی سریع انجام میشود.
🔹در فرآیند لیسه گیری خودرو، لایههای رنگ کامل و به خوبی خشک میشوند که همین امر باعث از بین نرفتن رنگ حتی با شستشو توسط آب پرفشار، پولیش کاری و … میشود.
🔹قلم گیری برای خراشهای سطحی استفاده میشود اما لیسه گیری برای از بین بردن خراشهای عمیق کاربرد دارد.
🔹هزینه لیسه گیری از قلم گیری بیشتر است.
🔹لیسه گیری با دوامتره و در اثر شستشو، پولیش کاری و … از بین نمیرود.
🔹انجام لیسه گیری نیاز به متخصص دارد اما برای قلم گیری فرد به راحتی میتواند با استفاده از قلم آن را انجام دهد.
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بعد از انجام لیسه گیری، عملیات پولیش خودرو انجام می شود تا رنگ محل آسیب دیده با سایر قسمت های اتومبیل یکنواخت شود.
به همین انجام پولیشکاری اهمیت بالایی دارد. در این مرحله ابتدا خودرو باید کاملا خشک باشد تا مواد به کار رفته در فرو رفتگی خراش پخش نشود و در مرحله دوم نوبت به واکس بدنه خودرو ی رسد.
در این مرحله بر اساس نوع کاربری خودرو میانگین دمای هوا واکس مناسب انتخاب می شود. با انجام این کار دیگر اثری از خراش در سطح بدنه خودرو باقی نخواهد ماند.