یکی از مزیت های مجموعه کارا صافکاری بدنه خودرو به صورت PDR است، شما میتوانید خودروی خود را با آسودگی خاطر بدست متخصصان PDR مجموعه کارا بسپارید. زیرا ما ضمانت میکنیم بعد از این عمل، اثری از فرورفتگی و موج روی بدنه خودروی شما دیده نخواهد شد.
PDR مخفف Pointless dent repair، یکی از روشهای صافکاری بدون رنگ و یا تعمیر بدنه خودرو و فرورفتگیهای خودرو بدون رنگ است و برای از بین بردن فرورفتگیها و سایر عیوب تغییر شکل روی بدنه وسیله نقلیه با حفظ رنگ اصلی استفاده میشود. و در مواردی که آسیبهای بدنه خودرو کم باشد و بدون نیاز به اعمال ضربات شدید و محکم، بدنه خودرو ترمیم شده به کار گرفته میشود.
مهمترین ابزار انجام این روش میله PDR میباشد که دارای استحکام فراوانی بوده و از جنس فولاد با آلیاژهای متفاوت است. این میلهها ناهمواریهای زیر بدنه خودرو را به خوبی رفع کرده و مانع از موج آنها می شوند. میلههای PDR در چند مدل با کارایی مختلف موجود میباشند.
متخصصان این حرفه از میلههای مخصوص، اهرمهای دم ماهی، میلههای مسطح، چکش، سیستمهای چسب حرارتی، آداپتورها، چکشهای لغزنده، چراغهای مخصوص و سایر ابزارهای حرفه ای PDR برای از بین بردن فرورفتگیها از بدنه خودرو استفاده میکنند.
موارد استفاده صافکاری PDR اکثرا برای از بین بردن فرورفتگیهای ناشی از طوفان، تگرگ و بی احتیاطی هنگام پارک کردن میباشد. حال ممکن است خودروی شما به علت شدت ضریه وارده نیاز به ترمیم رنگ داشته باشد.
همانطور که در بالاتر ذکر شد، این روش صافکاری برای برطرف کردن فرورفتگیهای کوچک، مورد استفاده قرار میگیرند که در قسمت زیر به برخی از موارد استفاده آن اشاره کردهایم:
🔸برطرف سازی فرورفتگیهای ناشی از تگرگ یا ضربات فیزیکی کم
🔸برطرف سازی فرورفتگیهای ناشی از تصادفات خفیف
🔸استفاده در جهت کاستن از میزان بتونه در صافکاریهای با رنگ
یکی دیگر از نیازهای مهم برای استفاده موفقیت آمیز از روش تعمیر PDR، سالم بودن رنگ زیر فرورفتگی است در غیر این صورت متخصص، وسیله نقلیه را از طریق جوشکاری، وصله زدن، استفاده از پرکننده ها یا جایگزینی قسمت آسیب دیده با رنگ جدید بازسازی می کنند.
برخی از مزایای صافکاری به روش PDR به شرح زیر می باشند:
💠اکثرا تفاوت قیمت صافکاری با دستگاه PDR با قیمت تعویض قطعه بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، در صورت آسیب گسترده به بدنه خودرو، تعمیر PDR می تواند هزینه ها را تا چندین برابر کاهش دهد.
💠روش PDR به کاهش زمان تعمیر بدنه خودرو از چند روز و حتی چندین هفته به ساعت ها کمک میکند، یعنی ماشین شما مدت زیادی در صافکاری نخواهد ماند.
💠صافکاری PDR باعث میشود که خودرو قیمت بازار خود را حفظ کند زیرا تکنیک PDR رنگ اصلی را خدشه دار نکرده و تعمیر هیچ اثری از خود بر روی بدنه باقی نمیگذارد. همچنین هیچ ضخامت سنجی تغییرات را در ضخامت رنگ خودرو نشان نمیدهد.
در ساخت ابزارهای صافکاری PDR از تکنولوژی خاصی استفاده شده است تا بالاترین نسبت قدرت به اندازه را در بین ابزارهای صنعتی داشته باشند؛ بههمین دلیل معمولاً از باکیفیتترین صفحات فولادی در تولید آنها استفاده میشود.ابزارها و تجهیزات متفاوتی که در فرایند صافکاری PDR استفاده میشود عبارتند از:
یکی از متداول ترین روش های صافکاری بدون رنگ یا PDR استفاده از میلههای فلزی و گیرههای بدنه برای بیرون کشیدن قری یا فرورفتگیها روی بدنه میباشد. برای بیرون کشیدن، از قسمت بیرون بدنه چسب و یا برگههای مخصوصی طراحی شده است که در اثر کشش آسیبی به رنگ وارد نمیکنند و با تنظیم دقیق آنها در محل مورد نظر لکه ها و چروک های ریز و درشت به سادگی صاف میشوند.
متخصصان میتوانند نقاط زیادی را با آنها ترمیم کنند و با استفاده از گرما (سشوار صنعتی) از ترک خوردگی یا تراشیدن جلوگیری نماید.
همچنین این روش به عنوان تکنیکی برای صافکاری بدون رنگ هم شناخته میشود. صافکاری بدون رنگ روشی است که در آن با دقت عمل بالای اپراتور از ریزش رنگ بدنه اتومبیل جلوگیری به عمل میآید. تا زمانی که سطح رنگ دست نخورده باشد، می توان با استفاده از صافکاری PDR طیف گسترده ای از آسیب را تعمیر کرد. از این روش می توان بر روی هر نوع بدنه فلزیاز جمله آلومینیومی و فولادی استفاده کرد.
انواع میلههای PDR عبارتند از: میله اهرمی، میله دم ماهی و میله چرخشی
میلههای اهرمی در قسمتهای کاپوت، سقف و قسمتهای جداشونده برای اهرم کردن استفاده میشود.
میله دم ماهی به صافکار برای عمل صافکاری PDR در نقاطی که فضا کم باشد، کمک میکند.
از این میلهها در ناحیههایی که امکان چرخش میله وجود داشته باشد، استفاده میشود تا بتوان به راحتی میله را چرخاند.
روش دیگری که متداول ترین کاربرد عملی برای صافکاری بدون رنگ، ترمیم صدمات ناشی از تگرگ، ضربه و قری روی درها و گلگیرها، چین و چروک های جزئی، فرورفتگی های بزرگ بدون آسیب به بدنه است استفاده از تگرگ کش صافکاری است با این روش می توان قسمت آسیب دیده را برای بتونه کاری با حداقل میزان استفاده از بتونه ترمیم کرد.
از جمله عوامل محدود کننده برای صافکاری بدون رنگ، انعطاف پذیری رنگ و میزان کشش و ضخامت فلز آسیب دیده، انحنا یا صاف بودن محل آسیب و شدت ضربه وارد شده میباشند.
این ابزار PDR برای برطرف کردن برجستگیهای ایجاد شده بر روی بدنه استفاده میشود و با استفاده از ضرباتی که به وسیله این ابزار وارد میکنند، برآمدگیهای موجود در سطح بر طرف میشود.
از دو نمونه سنبه نیشگیر (Knock Down Door) و چکش نیشگیر (PDR Hammer) برای برگرداندن برجستگیها و صاف کردن ضربات وارد شده به خودرو استفاده میشود. نیشگیرها برای صاف کردن برآمدگیهای گسترده کاربرد ندارند.
با بازتاب نور از بدنه بر روی خطوط موازی، به وسیله امواج ایجاد شده دید واضح و مشخصی روی تورفتگیهای بدنه خودرو ایجاد میشود. این آینه کوچکترین فرورفتگی و ناهمواری بر روی بدنه ماشین را که چشم به سختی تشخیص میدهد را به وضوح و کامل نمایش میدهد.
ثابت و محکم نگه داشتن کاپوت و بدنه خودرو یکی از نکات مهم حین صافکاری PDR میباشد. نگهدارنده باعث میکند تا کاپوت ثابت بماند و این ابزار شامل قلاب (Rope Ratchet) و پایه نگهدارنده (Hood Prop) است.
چکش ابزاری است که همه تا حدود زیادی با آن آشنایی داریم و میدانیم که برای کوبیدن یه جسم به کار میرود و در اندازه و جنسهای مختلف ساخته میشود و در هر جایی میتواند کاربرد داشته باشد. چکش صافکاری از جمله ابزارهای پر کاربرد در صنعت صافکاری خودرو است که در مدلهای متنوع با کاربردهای مختلف طراحی میشوند.
ضربه زن صافکاری در دو مدل دستی و پنوماتیک وجود دارد که به وسیله وکیوم و نیروی هوا کشش ایجاد میکنند و با زدن ضربه فرو رفتگی ها را بدون ریزش رنگ بیرون میکشند.
مشتی صافکاری ابزاری است موقع تو رفتگی بدنه ماشین در پشت کار قرار میگیرد و با وارد کردن ضربات آرام توسط چکش قطعه فرو رفته بدون آسیب به حالت قبل برمیگردد.
در صافکاری PDR یا همان صافکاری بدون رنگ، کار به صورتی انجام می شود که بخش قر شده و فرو رفته بدنه به وسیله ابزارهای PDR بدون ریختن رنگ به حالت قبل باز گردد و این موضوع برای مالک ماشین بسیار پر اهمیت است چرا که رنگ کردن ماشین باعث افت قیمت آن خواهد شد.
اما در صافکاری معمولی آسیب دیدگی بدنه شدیدتر است و نیاز به چکشکاری و سنبادهکشی وجود دارد و کار پیچیدهتر میشود و نیاز است که ماشین رنگ بخورد.